søndag 25. april 2021

                                   Evig liv


Litt merkelig overskrift tenker du kanskje, men enkelte ting har kanskje nettopp det? Jeg har i mange, mange år likt å være kreativ. Å da man skulle ta et yrkesvalg og man fremdeles ikke visste hva man ville bli når man stor, så var valget lett. Det ble formgivingsfag og tegning, form og farge. 

Å fremdeles finner jeg bevis på dette i tingene jeg har tatt vare på. Jeg har fremdeles en favorittpensel igjen og tørre pastellkritt. Det ser ut som om esken med kritt har vært gjennom krigen, men jeg klarer ikke å kvitte meg med den. Å hvorfor skal jeg det egentlig?  

Flasken ved siden av kjøpte jeg sammen med decopagelim for over 20 år siden. Jeg hadde en plan, men så ga ikke hverdagen nok tid og måtte legge hobbyer/hobbyene til side. Siden har det blitt liggende. Både decopagelimet og flasken på bildet. 

I tidenes løp har jeg kommet over denne ene flasken og lurt på hva i alle dager jeg kan bruke det til. Panduro solgte ikke denne lenger og all informasjon var borte. Jeg klødde meg i hodet, men kom ikke nærmere ett svar. Ikke fantes det youtube og internett var helt i startfasen. Jeg fant igjen denne flasken da jeg søkte gjennom det jeg har tatt vare på i esken, for å se om jeg hadde noe som kunne brukes til å lage kort. Å da visste jeg hva jeg kunne bruke den til. Å lage dimensjon på ord og andre motiver. Så nå har jeg åpnet den for første gang, og den er helt fin selv etter 20 år. Helt fantastisk.





Jeg lærte helt fra barnsben av at alt har en verdi. At det er lurt å ta vare på ting, for en dag vil man få bruk for det. Jeg synes det er en god lærdom og jeg forsøker å lære det bort til mine barn også. Man trenger ikke alltid å kjøpe alt nytt. Noen ganger kan det man ha gi bedre resultat, vare lengre og gi mer av både utfordringer, kunnskap og glede. Man kan ikke ta vare på absolutt alt, men det er viktig å ha evnen til å kunne se verdien i mange ting, hva som kan være lurt å legge til side og hva man må sortere ut. 

Det er derfor godt å se at gjenbruk har blitt populært, at folk generelt blir mer bevisste på hva de kaster og kjøper. Man vet aldri.....selv etter 20 år så kan man få bruk for det en vakker dag 😊

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar