mandag 30. mai 2016

Neslegjødsel




Neslegjødsel






Brennesle + vann = sant. Når man først har brennesle på tomten så er det jo dumt å ikke benytte seg av den. Selv om jeg aldri har prøvd dette før så blir det spennende å se hvilket resultat denne gjødselen vil gi plantene i drivhuset. Jeg tenkte lukten av denne suppen kanskje er en smule overdrevet av de som har forsket på dette tidligere, men ifølge noen jeg snakket med i går, så stemmer beskrivelsen veldig godt, at dette STINKER med store ord.
Jeg er glad for at jeg har satt bøttene på en plass der man ikke kjenner modningsprosessen like godt, å hvor sola vil varme det opp for å hjelpe på få prosessen til å gå litt fortere.

Det du trenger er brennesle som du stapper med god samvittighet i en bøtte, fyll på med vann å la det stå.

Jeg har lagt en bærepose over selve bøtten med en stein på toppen å håper det er nok til å hindre at enkelte dyr vil formere seg i vannet, slik som mygglarver. Mygg er kjekke saker for de som spiser det, men jeg føler vel at det er nok med "mark-farmen" jeg har, om jeg ikke skal starte rene insektsfarmen i hagen i tillegg. 

Denne delikatessen skal få stå å meske seg i ca 2-3 uker før den er klar til bruk, å husk.... da må den vannes ut, hvis ikke brenner du plantene å det vil jo være trist. Blandingsforholdet skal visstnok være 1-10 sier de kloke. Gleder meg.  

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar